Gabinet Warszawa

Praga-Południe

ul. Łukowska 1, lok. U-16
tel. 793 388 855

Zadzwoń 
Mapa dojazdu

Gabinet Warszawa

Miasteczko Wilanów

ul. Oś Królewska 18B, lok. U-4
tel. 793 239 239

Umów wizytę 
Mapa dojazdu

Wizyta  fizjoterapeutyczna

 

Zalecenia i przebieg
Informacje dla Pacjenta

Szczegóły 
Cennik usług

— Blog

Ciąża bez bólu kręgosłupa!

Bóle kręgosłupa zdarzają się niemal każdej przyszłej mamie i zazwyczaj nie są objawem niepokojącym. Powiększający się brzuch, a co za tym idzie, ciągle rosnąca waga, powodują pewne istotne zmiany w ułożeniu całego ciała. Kręgosłup lędźwiowy wygina się, ciężarna wypina brzuch, plecy robią się bardziej okrągłe, a głowa wysuwa się w przód. Dodatkowo w ciąży wydzielają się hormony, w skutek których rozluźniają się stawy krzyżowo – biodrowe. Wszystko razem może skutkować dolegliwościami bólowymi kręgosłupa.

Spytacie co zatem mają robić przyszłe mamuśki, przed którymi jeszcze kilka miesięcy noszenia przed sobą Słodkiego Ciężaru? Mamy dla Pań kilka prostych podpowiedzi, jak poradzić sobie z bólem w tym, cudownym przecież, okresie w ich życiu.

Ogranicz dźwiganie

To, że przed ciążą nie musiałaś nikogo prosić o przyniesienia zakupów z samochodu, nie oznacza, że poruszając się w postaci osoby podwójnej, też musisz te zakupy targać. Jeśli musisz coś dźwigać, rozłóż ciężar na obie ręce, lub wykorzystaj do tego plecak. To samo niestety dotyczy Twojej własnej torebki! Przejrzyj ją dokładnie i wyrzuć z niej co najmniej połowę rzeczy!

 

Zobacz także: 10 zasad bezpiecznego podnoszenia ciężkich przedmiotów

Ruszaj się i spaceruj, ale WYGODNIE!

Jak wiadomo ruch w ciąży jest bardzo ważny, zatem spaceruj dużo, dotleniaj się i ćwicz, jeśli masz taką możliwość. Pamiętaj jednak o wygodnym obuwiu, ma ono bowiem duży wpływ na Twój kręgosłup. Wprawdzie nie musisz nosić babcinych, niemodnych pantofli, ale buty sportowe byłyby wskazane. Jakie szczęście, że są ostatnio tak modne!

Unikaj długiego stania

Pozycja stojąca, w Twoim stanie, nie będzie zbyt korzystna. Zwiększy nacisk na i tak już mocno obciążony kręgosłup. Jeśli musisz wykonać w domu czynności wymagające stania (np. prasowanie), podłóż pod zgiętą nogę taboret, to pozwoli nieco odciążyć Twoje plecy.

Odpoczywaj w wygodnej pozycji

Korzystaj z każdej chwili, aby polegiwać, to pozycja najkorzystniejsza dla Twojego kręgosłupa. W ciąży najlepiej leżeć na boku, z poduszką między kolanami. Unikaj też miękkich materacy i foteli. Powodują zapadanie ciała. Może i jest mięciutko i milutko, ale na pewno niezbyt zdrowo!

 

Zobacz także: Skutki spania na fotelu i sofie

Pilnuj diety!

Żelazna zasada ODPOWIEDZIALNEJ ciężarnej brzmi: jedz dla dwojga, nie za dwoje! To co jesz, wpływa na rozwój Twojego maluszka. Nie wrzucaj do żołądka byle czego, nie rób śmietnika z chwilowego domku swojego dziecka. Pamiętaj, że Twoje zdrowe odżywianie przełoży się na zdrowie dziecka, ale również na Twoje własne. Im mniej przytyjesz, tym Twój kręgosłup będzie mniej obciążony.

Koniecznie wybierz się na masaż!

Masaż w ciąży jest rewelacyjnym rozwiązaniem przy dolegliwościach bólowych kręgosłupa. Pozwala rozluźnić napięte mięśnie, relaksuje i łagodzi bóle. Pamiętaj jednak, że na takie zabieg musi wyrazi zgodę Twój lekarz ginekolog.

 

 

Opracowanie: mgr Anna Mąka

Wróć